Co je freemium?
Slovo freemium je kombinací slov “free” (bezplatný) a “premium”. Obchodní model freemium nabízí základní služby zdarma, přičemž veškeré další funkce nebo služby jsou zpoplatněny.
Pokud se rozhodnete používat přístup freemium, zbavíte svůj obchodní a marketingový tým nutnosti vzdělávání. Zákazník je totiž sám zodpovědný za průzkum a výběr bezplatné, nebo prémiové varianty.
Cílem akvizičního modelu freemium je snížit náklady na získání zákazníka. Nabídka bezplatné verze produktu nebo služby je dostupnější pro velké množství klientů.
Jak aplikovat model freemium
Zavedení tohoto obchodního modelu je poměrně jednoduché. Po dosažení úspěchu s vaším produktem nebo službou je třeba zavést omezení pro uživatele, kteří jej využívají bezplatně. Ti se pak mohou rozhodnout, zda chtějí investovat do prémiových funkcí.
Existují tři typy omezení, které lze použít, nicméně firmy obvykle používají jejich kombinaci.
omezená podpora – rozdílný přístup k zákaznické podpoře u jednotlivých předplatných
omezené funkce – nabízení přídavných nebo rozšířených funkcí za placené upgrady
používání kvót – omezení počtu uživatelů, velikosti úložiště atd.
Příklady freemium modelu
S freemium produkty se v reálném životě setkáváte poměrně často. Mnoho softwarových a internetových společností, které mají rozsáhlý trh a nabízejí svým klientům trvalou hodnotu, ve velké míře využívá obchodní model freemium.
Pojďme se na pár z nich podívat:
Zapier
Tato webová aplikace umožňuje uživatelům propojovat různé digitální nástroje prostřednictvím sekvencí automatických spouštěčů – “Zaps”. V bezplatné verzi mohou její uživatelé vytvořit pět Zaps, díky čemuž mohou okusit, jak je tato aplikace výkonná.
Omezené prémiové funkce zahrnují:
počet tzv. Zaps
interval synchronizace – doba, kdy Zap kontroluje nová data
počet uživatelů – pro velké organizace Zapier doporučuje upgrady, neboť nabízí funkce pro spolupráci a sdílené složky
Zapier je skvělým příkladem freemium společnosti, která používá velmi cílený přístup, aby zvýšila své příjmy a přiměla bezplatné uživatele k přechodu na prémiovou verzi.
Spotify
Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších bezplatných aplikací je Spotify, která umožňuje uživatelům streamovat hudbu z počítače nebo telefonu. Používá zjednodušený akviziční model freemium tím, že uživatelům nabízí pohodlnější a příjemnější zážitek, pokud přejdou na prémiovou verzi.
Prémiová verze zahrnuje:
lepší kvalitu zvuku
offline playlisty
streamování bez přerušení – uživatelům se po každých pár přehraných písničkách nezobrazují reklamy
Spotify connect – umožňuje uživatelům připojit aplikaci ke svým chytrým televizorům, reproduktorům atd.
Mailchimp
Tento software pro e-mailový marketing umožňuje uživatelům shromažďovat e-mailové adresy odběratelů, zasílat automatické newslettery a mnoho dalších. Můžete se sice zaregistrovat zdarma, ale pro úspěšnou e-mailovou marketingovou kampaň se většina obchodníků rozhodne pro prémiovou verzi.
Mezi jejich placenými funkcemi najdete:
- Pokročilá segmentace – umožňuje cílit na uživatele na základě flexibilních a neomezených podmínek
- vlastní značka
- customer journey builder – zasílání automatizovaných cílených zpráv na základě toho, jak vaši zákazníci komunikují s vaší firmou
- cílení dle chování
- neomezená podpora na e-mailu a chatu
Výhody freemium
Tento přístup funguje nejlépe jako model získávání zákazníků, i když ho lze rovněž použít ke zvýšení příjmů vaší společnosti. Vaše firma může přilákat široké publikum uživatelů. Se zákazníky můžete budovat vztah, aniž byste po nich vyžadovali, aby za vaše služby platili, pokud si to nepřejí.
Kromě toho mohou uživatelé objevit vaše produkty na základě přímých zkušeností a následně o nich informovat ve svých sociálních kruzích. To vám umožní zvýšit míru konverze bez dalších nákladů.
Zatímco platící zákazníci generují příjmy, v bezplatné verzi můžete shromažďovat informace a údaje o uživatelích. Tato data jsou cenná pro analýzu, kterou lze použít k zobrazování cílených reklam.
Model freemium je ideální pro menší firmy nebo začínající podniky. Poskytuje obrovské povědomí o značce, aniž byste museli vynaložit příliš mnoho prostředků na marketing a prodej.
Jak získat feemium uživatele
Existuje mnoho způsobů, jak získat uživatele na základě freemium, hodně přitom záleží na přístupu a potřebách vaší společnosti. Přesto existuje několik tipů, které můžete použít k tomu, aby se z počátečních uživatelů stali platící zákazníci.
Vytvořte pocit naléhavosti. Dejte uživateli najevo, že bezplatná verze je omezená, a pokud si chce vaše služby skutečně naplno užít, musí co nejdříve provést upgrade. Doba, kterou poskytnete zdarma, závisí na personě typické pro vaši firmu, ale nejčastěji se používá 7denní, 14denní (LiveAgent, Dropbox) nebo 30denní (Netflix, HubSpot).
Můžete také použít e-mailovou dripovou kampaň. V průběhu bezplatného období budete zákazníkům posílat follow-up e-maily, abyste je udrželi v kontaktu s vaším produktem. Mohou to být jednoduché zprávy typu “Děkujeme!”, nebo dokonce návody, jak přejít na prémiovou verzi.
Dalším způsobem konverze uživatelů je nabídnout jim slevu nebo akci. Nemusíte ji nabízet pouze uživatelům, kteří u vás hojně nakupují. Jednoduše rozešlete velkému počtu uživatelů časově omezené slevy nebo dárky, které mohou uplatnit při nákupu placené verze.
Co je monetizace freemium?
Jednoduše řečeno, je to způsob, jak může vaše firma vydělávat peníze pomocí modelu freemium.
Smyslem této formy marketingu je získat co nejvíce uživatelů tím, že poskytnete bezplatnou verzi svého produktu. Důležité je, abyste je zaujali a nalákali tak, aby se rozhodli pro placenou prémiovou verzi. Tento přístup nabízí skvělou příležitost k monetizaci a udržitelnému toku příjmů.
Jaké procento freemium uživatelů platí?
Obecně byste se měli snažit o mírný konverzní poměr 2 až 5 procent uživatelů. Existují však společnosti, jako je Spotify, které mají mnohem vyšší konverzní poměr, a to 46 %.
Tyto statistiky samozřejmě značně závisí na různých faktorech, jako je zákaznická základna, nákupy aplikací a typy uživatelů, které vaše aplikace přitahuje.
Pro představu, 54 % vývojářů aplikací používá model freemium a 33 % firem na něm vydělává nejvíce peněz.
Optimalizace konverzního poměru freemium
Zjistit, co motivuje uživatele k tomu, aby se stali platícími zákazníky, může být složitý úkol. Musíte se ponořit do hloubky toho, co vede vaše zákazníky k upgradu a co je nutí nadále platit za vaše služby.
Zde je několik tipů, které můžete použít ke zvýšení svého konverzního poměru freemium:.
1. Vytvořte kvalitní produkt
Zeptejte se sami sebe, jaké bolestivé body produkt řeší? Proč by za něj zákazníci měli platit? A co je motivuje k tomu, aby jej používali i nadále?
Na příkladu helpdesk softwaru LiveAgent si na tyto otázky odpovíme.
Služba LiveAgent umožňuje snadný přístup k zákaznickému servisu. Pomáhá zefektivnit interakci se zákazníky prostřednictvím různých kanálů (e-mail, sociální média atd.).
Zákazníci platí za prémiové funkce, neboť ty pomáhají generovat vyšší příjmy. To, společně s výkonnými nástroje, jako je automatizace, pokročilé reportování, tiketovací software a mnoho dalších, hraje důležitou roli v úspěchu mnoha podniků.
Uživatelé se k němu vracejí, protože mají přístup k zákaznickému servisu, který je za dané peníze velmi výhodný.
2. Dejte zákazníkům důvod k upgradu
Vytvořte přiměřená omezení pro své bezplatné služby. Můžete analyzovat data od konkurence a zjistit, co je třeba ponechat zdarma a na co je vhodné aplikovat paywall. Trik spočívá v tom, aby zákazníci okamžitě poznali, jakou hodnotu jim upgrade přinese.
3. Upgrade by měl být co nejjednodušší
Odstraňte překážky, které mohou uživatele odradit od přechodu na placenou verzi. Co nejvíce usnadněte onboarding a nabídněte dodatečnou zákaznickou podporu během přechodu na prémiovou verzi.
4. Propagujte prémiovou verzi
Pravidelná propagace mezi uživateli je důležitá. Často zdůrazňujte výhody přechodu na placenou verzi. Můžete tak učinit prostřednictvím cílených oznámení nebo follow-up e-mailů.
5. Požádejte o zpětnou vazbu
Ukažte svým zákazníkům, že si vážíte jejich názoru, a vyzvěte je, aby vám poslali zpětnou vazbu.
Může vést freemium k nižším příjmům?
Teoreticky to možné je. Může se tak stát, pokud je jeho míra konverze na placenou verzi příliš nízká. To znamená, že většina uživatelů zůstává u základních funkcí, místo aby přešla na placené pokročilé funkce.
Způsoby, jak zvýšit konverzní poměr freemium, najdete v odstavci výše.
Rozdíly mezi free (zdarma) a freemium
Bezplatná služba nemá paywall, který rozděluje její funkce na bezplatnou omezenou verzi a placenou prémiovou verzi.
Oproti tomu freemium dělá přesně tohle. Umožňuje přístup k prémiovému obsahu za předplatné, které musí zákazníci zaplatit.
Je bezplatná zkušební verze formou freemium?
I když mají několik společných rysů, bezplatná zkušební verze není formou freemium. Základní rozdíl spočívá v tom, že bezplatná zkušební verze trvá po určitou dobu (30denní bezplatná zkušební verze), zatímco v modelu freemium trvá bezplatný plán navždy. Navíc bezplatná zkušební verze umožňuje skutečné využití všech (nebo alespoň většiny) funkcí, které systém nabízí. Systémy freemium však mají v bezplatném plánu řadu omezených funkcí.
Stand out from your competitors with a strong customer service culture
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Co jsou freemium služby?
Model freemium umožňuje přeměnit potenciální zákazníky na platící bez dalších akvizičních nákladů. V tomto modelu příjmů jsou nejzákladnější funkce služby zdarma, zatímco všechny další prémiové funkce vyžadují, aby zákazníci platili odstupňovaný poplatek za předplatné.
Jak aplikovat model freemium?
Svůj přístup musíte přizpůsobit své společnosti i cílové skupině. Jednoduše řečeno, musíte vytvořit úspěšný produkt, na jehož pokročilejší funkce následně aplikujete paywall. Tím nalákáte uživatele, kteří se pak stanou platícími zákazníky.
Jaké jsou příklady modelu freemium?
Obchodní model freemium využívá celá řada společností. Patří mezi ně například Spotify, Trello, LinkedIn, WordPress, Mailchimp a Zapier.
Zákaznický servis založený na AI
Zákaznický servis založený na AI. LiveAgent nabízí komunikační nástroje, integrace a recenze chatu, VoIP a podpory pro zákazníky.