VoIP test

Co je VoIP test?

VoIP test je jednoduchý způsob, jak otestovat kvalitu internetového připojení. Ke správnému fungování VoIP hovorů je potřeba určitá šířka internetového pásma. Rychlost připojení však není jediným faktorem, který ovlivňuje kvalitu telefonních VoIP služeb. Musíte vzít rovněž v úvahu kapacitu vašeho poskytovatele VoIP služby. Co se týče kvality VoIP hovorů, mohou se jednotlivé linky lišit.

Než se pustíte do důležitých VoIP hovorů, je vhodné použít test kvality vašeho VoIP připojení. Pomocí tohoto testu zjistíte, zda máte dostatečně rychlé připojení k provádění VoIP hovorů se svými zákazníky, přáteli či rodinou.

Jak otestovat internetové připojení pro VoIP?

K provádění kvalitních VoIP hovorů je zapotřebí aktivní internetové připojení. To však není zdaleka vše, co ke kvalitním VoIP hovorům potřebujete. Dále je potřeba určitá rychlost internetu, zejména jsou-li součástí internetového provozu i další zařízení.

Můžete zvážit použití služby, jako je například speedtest.net, který vám pomůže zhodnotit kvalitu a rychlost internetu od vašeho poskytovatele. Tento druh nástrojů vám dovolí nahlédnout na dobu odezvy a rovněž ji i otestovat. Doba odezvy (ping) je způsob, jak otestovat internetové připojení bez použití většího množství dat. Je-li ping vysoký, znamená to, že vaše internetové aktivity budou mít problémy s nižší internetovou rychlostí.

Expert's note

Pokud internet používá více aktivních uživatelů naráz, výsledná rychlost připojení může být nižší.

Problém s šířkou pásma lze vyřešit několika způsoby. Můžete požádat ostatní lidi, aby v době provádění VoIP hovorů omezili své aktivity na internetu. Můžete rovněž požádat svého poskytovatele internetových služeb o navýšení rychlosti internetu, případně o rady, jak rychlost zvýšit.

Jak se měří výkon VoIP?

Obecně lze říct, že způsoby, jak změřit výkon VoIP, existují dva. Prvním z nich je sledování vašich hovorů. Například hovor, při kterém obě strany slyší zřetelně každé slovo, lze považovat za známku výkonného VoIP připojení. Tento subjektivní způsob měření má však jistá omezení.

Z toho důvodu je moudré použít nástroje kompatibilního prohlížeče. Mezi nejpopulárnější prohlížečové nástroje na měření výkonu VoIP patří nástroj k měření rychlosti připojení od GetVoIP.com (https://getvoip.com/speed-test-tool/). Je-li tento nástroj spuštěn z kompatibilního prohlížeče, ukáže vám dobu odezvy, rychlost stahování a nahrávání, ale také kolísání vašeho širokopásmového připojení.

Co ukazují čísla testu rychlosti VoIP?

Po provedení testu rychlosti VoIP se vám zobrazí několik čísel. Následující body vás provedou jejich významem a umožní vám zhodnotit výsledky testu kvality VoIP.

Rychlost nahrávání (upload speed)

Rychlost nahrávání ovlivňuje, zda vás osoba na druhém konci VoIP hovoru uslyší zřetelně. U VoIP hovorů se doporučuje minimální rychlost tři megabity. Jakmile rychlost nahrávání klesne pod tuto úroveň, může se zhoršit kvalita hovoru. Obecně platí, že čím vyšší rychlost, tím kvalitnější VoIP hovory.

Rychlost stahování

Rychlost stahování, kterou uvidíte po provedení testu rychlosti VoIP, ovlivňuje, jak dobře slyšíte člověka na druhém konci linky. Minimální doporučená rychlost je tři megabity za sekundu. Obecně však platí, že čím rychlejší připojení, tím čistší zvuk.

Doba odezvy (ping)

Jednoduše řečeno, ping určuje reakční dobu internetového připojení a měří se v milisekundách. Pro bezproblémové VoIP hovory je potřeba co nejnižší možný ping. V ideálním případě by měla být odezva vašeho připojení pod 60 milisekund.

Příklad VoIP testu od GetVoIP

Zpoždění (latence)

Latence je časová prodleva mezi odeslanými a přijatými daty. Vyšší latence během VoIP hovorů může způsobovat problémy. Cílem by měla být latence nižší než 150 milisekund.

Kolísání

Kolísání se obvykle označuje jako zpoždění paketů. VoIP hovory (i všechny ostatní internetové aktivity) se rozloží na sérii datových paketů, které se přenesou přes internet a znovu se sestaví na druhém konci. Mají-li datové pakety zpoždění, kvalita VoIP hovorů může být nižší.

Firmy, jež potřebují provádět větší množství VoIP hovorů naráz, by měly investovat do vyšší kapacity širokopásmového internetového připojení. Provedete-li VoIP test několikrát za týden a zjistíte, že vaše připojení nesplňuje minimální požadavky, bylo by patrně vhodné navýšit rychlost připojení, abyste předešli problémům s kvalitou hovorů.

Jak chabé internetové připojení ovlivňuje VoIP hovory?

Jelikož VoIP hovory vyžadují aktivní internetové připojení, jeho špatná kvalita může mít negativní vliv na kvalitu hovorů, a to hned několika způsoby.

  • Problémy s kvalitou zvuku: Jestliže nemáte dostatečnou rychlost nebo šířku pásma, vaše VoIP hovory budou trpět nedostatečnou kvalitou zvuku. To znamená, že účastníci obchodního VoIP hovoru budou muset několikrát opakovat, co řekli, aby vykompenzovali ztrátu paketů.
  • Špatná kvalita hovoru: Špatná kvalita hovoru ovlivňuje volání z mobilních zařízení, laptopů i stolních VoIP telefonů. Špatná kvalita během obchodních telefonátů pak může v zákaznících vyvolávat špatný dojem.

Špatná kvalita hovoru je značnou překážkou v obchodní komunikaci. Chcete-li dosáhnout výborné uživatelské zkušenosti, nemůžete se spokojit se špatnou kvalitou hovorů.

Funkce call centra v LiveAgentu

Jaká je minimální rychlost internetu pro VoIP?

Abyste se vyhnuli zhoršené kvalitě a problémům se zvukem, berte v úvahu minimální potřebnou rychlost připojení.

  • Rychlost stahování: Abyste ze svých VoIP služeb vytěžili maximum, měli byste mít rychlost stahování alespoň tři megabity za sekundu.
  • Rychlost nahrávání: Pro VoIP je potřeba rychlost nahrávání alespoň tři megabity za sekundu.

Jak provést manuální test rychlosti VoIP?

V některých situacích můžete k otestování kvality VoIP hovorů provést ad-hoc testování. Začněte využitím vlastního sluchu. Máte-li problémy rozumět osobě na druhém konci linky, může se jednat o chabé VoIP připojení. Pochopitelně i lidé na druhé straně by vás měli zřetelně slyšet. Je-li podle vás internetové připojení pomalé, požádejte o radu svého poskytovatele internetových služeb.

Co dělat, jsou-li výsledky VoIP testu špatné?

Způsobů, jak se vypořádat s chabým VoIP připojením nebo horšími výsledky testu, je několik.

  • Telefonní VoIP služba: Pro další rady ohledně zvýšení kvality připojení kontaktujte svého poskytovatele VoIP služeb. Zeptejte se například na použití technologie kvality služeb (QoS), pomocí níž lze prioritizovat VoIP hovory.
  • Proberte kvalitu VoIP s dalšími lidmi: Pokud vaše připojení sdílí hodně uživatelů (100 až 999), proberte problémy i s ostatními. Můžete je například požádat, aby nepoužívali video služby.
  • Poskytovatel internetových služeb: V jistých případech může být vaše síťové připojení naplno vytíženo. V tom případě můžete požádat o dodatečné firemní funkce, které vám pomohou řídit síť efektivnějším způsobem. K získání silného VoIP připojení by klidně mohlo stačit provést několik změn v konfiguraci sítě.

Choose your VoIP provider

Set up your virtual call center with LiveAgent and start providing professional voice support in a matter of minutes.

Frequently asked questions

Co je VoIP test?

VoIP test se využívá ke zhodnocení kvality internetového připojení. Než se pustíte do vyřizování důležitých hovorů, je dobré své VoIP připojení otestovat.

Jak otestovat internetové připojení pro VoIP?

Použijte internetový test rychlosti, jako například speedtest.net, kterým změříte rychlost nahrávání, stahování i další důležité údaje.

Jak se měří výkon VoIP?

Existují dva způsoby měření výkonnosti VoIP: subjektivní a objektivní. Subjektivní způsob znamená, že bedlivě sledujete kvalitu každého hovoru. Pokud tedy zřetelně slyšíte každé slovo druhého člověka na drátě, je kvalita hovoru vysoká. Objektivní způsob měření výkonnosti VoIP je pak pomocí nástroje pro měření rychlosti, jako je například speedtest.net.

Co znamenají čísla v testu rychlosti VoIP?

Po použití testu rychlosti se vám obvykle zobrazí pět různých čísel: rychlost nahrávání, rychlost stahování, ping, zpoždění a kolísání rychlosti odezvy. V ideálním případě budou rychlost nahrávání i stahování co nejvyšší. Ping, zpoždění a kolísání by naopak měly být co nejnižší.

Jak chabé připojení ovlivňuje kvalitu VoIP hovorů?

Chabé internetové připojení znesnadňuje konverzaci, neboť bude potřeba neustále opakovat, co kdo řekl. To může být značně frustrující.

Jaká je třeba rychlost připojení pro VoIP?

Minimální požadovaná rychlost internetu je tři megabity za sekundu, a to jak u nahrávání, tak stahování. Je-li to možné, doporučuje se ještě vyšší rychlost.

Jak provést manuální test rychlosti VoIP?

Při provádění manuálního VoIP testu dávejte pozor na kvalitu hovoru. Pokud osobě na druhém konci hůř rozumíte, může se jednat o problém s rychlostí. K vyřešení problémů s rychlostí VoIP zvažte používání kvality služeb (QoS) nebo rychlejší širokopásmové připojení.

Co dělat, jsou-li výsledky VoIP testu špatné?

Ukáže-li test rychlosti VoIP pomalé připojení, máte několik možností. Můžete požádat o radu svého poskytovatele internetových služeb, případně si říct o rychlejší připojení. Dále ho můžete požádat o pomoc. Rovněž je možné zapnout funkci kvality služby, která prioritizuje VoIP hovory.

Zpět na Slovník Vytvořit bezplatný účet

Naše stránky využívají cookies. Pokračováním souhlasíte s využitím cookies, jak je podrobně popsáno v Bezpečnostní zásady a soubory cookies.

×
Naplánujte si schůzku jeden na jednoho a zjistěte, jak může LiveAgent pomoct vaší společnosti.

Jsme k dispozici ve více termínech

Naplánovat demo