Šablony tiskových zpráv

Potřebujete v rámci své marketingové strategie rozeslat tiskovou zprávu, ale nevíte, kde začít?

Vytvořili jsme několik pomůcek, které vám pomohou správně naformátovat a napsat oznámení. Je nezbytné uvést všechny základní informace, aby novináři a redaktoři mohli přesně informovat o vaší zprávě.

Chcete-li vytvořit úspěšnou tiskovou zprávu, řiďte se pokyny uvedenými v tomto článku.

Význam zasílání tiskových zpráv

Tisková zpráva je v podstatě oficiální prohlášení pro média, které je informuje o něčem novém nebo pozoruhodném ve vaší společnosti. Dobře napsaná a účinná tisková zpráva může vaší firmě přinést mnoho pozitivní publicity. Pro mnoho malých společností je tisková zpráva jedním z nejlepších způsobů, jak v rámci strategie pro styk s veřejností získat publicitu v médiích.

Jak společnost Quality Unit využila Elementor a WPML k úspěšné lokalizaci dvou velkých webových stránek

Při psaní tiskové zprávy je důležité mít na paměti, že novináři a redaktoři jsou velmi zaneprázdnění lidé. Denně dostávají stovky tiskových zpráv, takže je třeba se ujistit, že ta vaše není fádní a monotónní, ale že vyniká. Pokud bude dobře napsaná a přesvědčivá, zvýšíte tím šanci, že vaše podání bude přijato.

Jak napsat tiskovou zprávu

Tisková zpráva by měla mít krátký a přesvědčivý titulek. To znamená, že by měl být zajímavý, aktuální a relevantní pro novináře a redaktory. Pokud titulek přeženete, je nepravděpodobné, že by jej novinář chtěl číst nebo o něm psát.

Snažte se o přímočarost a vyvarujte se nenucených tónů, slovních hříček, vtipů nebo slovních hříček – držte se zásad odborného stylu. Název by měl jasně a stručně popisovat, o čem tisková zpráva je.

Příklady předmětů tiskových zpráv

  • Tisková zpráva k novému produktu: [Název]
  • [Název] – Tisková zpráva o uvedení produktu na trh
  • Nadcházející akce Tisková zpráva: [Název]
  • [Název společnosti] Novinky – [Název]
  • Tisková zpráva k ocenění: [Název]
  • Mimořádné zprávy: [Název]
  • [Název společnosti] Aktualizace tiskové zprávy: [Název]
  • Tisková zpráva o novém zaměstnavateli: [Název]
  • Tisková zpráva o partnerství: [Název]
  • Tisková zpráva o akvizici: [Název]
  • Chtěli byste pokrýt [název]?
  • Je to něco, co by vás zajímalo? [Název]
  • Návrh: [Název]

Jak napsat tiskovou zprávu

Začněte tím, že v horní části uvedete datum a kontaktní údaje pisatele, a poté připojte výstižný titulek, který přesně odráží obsah tiskové zprávy. Ten může rozhodnout o tom, zda bude zpráva zajímavá, nebo ne, proto se ujistěte, že je zajímavý a výstižný.

Po titulku napište krátký odstavec (lead), který v jedné nebo dvou větách shrne, čeho se tisková zpráva týká. Nebuďte extrémně dlouzí, protože chcete, aby ji novináři dokázali rychle přečíst a pochopit. Na základě toho se rozhodnou, zda o ní budou chtít psát.

V dalším odstavci uveďte další informace o aktualizaci produktu, společnosti nebo události, která stojí za zmínku. Nezapomeňte uvést všechny důležité podrobnosti, jako kdo, co, kde, kdy a proč, abyste svůj příběh skutečně prodali. Uveďte citace vedoucích pracovníků nebo lidí zapojených do projektu, protože zvýší důvěryhodnost a učiní tiskovou zprávu zajímavější na čtení. Přidejte další prvky, jako jsou statistiky a další údaje, které podporují vaše tvrzení.

Příklad šablony tiskové zprávy o nadcházejících událostech

Na závěr tiskové zprávy uveďte výzvu k akci a kontaktní údaje pro novináře, kteří chtějí získat další informace. Zde se mohou hodit jména a tituly případných mluvčích, protože novináři nebo redaktoři je mohou chtít kontaktovat pro další komentáře.

Na konec tiskové zprávy byste také měli přidat tzv. šablonu (boilerplate). Jedná se o krátký odstavec, který novinářům a redaktorům řekne něco více o vaší firmě. Zahrňte informace, jako je historie vaší společnosti, její poslání a případná ocenění/uznání, která jste obdrželi, nebo charitativní úspěch, kterého jste dosáhli.

Co uvést v tiskové zprávě

  • datum a kontaktní údaje
  • chytlavý titulek
  • stručný odstavec (hlavní)
  • relevantní informace o vašem produktu, společnosti nebo nadcházející události
  • citáty vedení nebo osob zapojených do projektu
  • statistiky a další údaje, které podporují vaše tvrzení
  • výzvu k akci a kontaktní údaje (např. telefonní číslo, e-mailovou adresu, účty na sociálních sítích pro novináře, kteří chtějí získat více informací)
  • šablonu (boilerplate)

Příklady a šablony tiskových zpráv

Tisková zpráva k novému produktu: [Název]

For immediate release: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[City, State]: [Company Name] is launching [Product] on the public release date of [Launch Date] to help [Target audience] with [Problem].

“We are very excited about our new product launch for our customer base,” said [Name], [Position] at [Company Name]. “This original release is going to change the customer experience for the better.”

The [Product] is available for purchase at [Website] for a price of $[X].

[Company Name] is a [Type of Business] that helps [Target audience] by [What the company does]. It is headquartered in [City], [State], and has been in business since [Year].

[Název] – Tisková zpráva o uvedení produktu na trh

For release on: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[City, State]: The new [Product] in the [Range] will have a public release by [Company Name] on [Launch Date]. The key product features include:

Feature 1
Feature 2
Feature 3

“[Quote],” said [Name], [Position] at [Company Name]. “[Further Quote]”.

For more information, please visit [Website].

About [Company Name]: [Company History]

Tisková zpráva k nadcházejícím událostem: [Název]

For immediate release: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

On [Date], [Company Name] will be hosting a special event to coincide with their new product release of [Product]. The event will occur at [Location] and start at [Time]. It will include a presentation by company representatives, followed by a Q&A session. Light refreshments will be served.

For more information, please visit [Website].

About [Company Name]: [Company History]

[Název společnosti] Novinky – [Název]

For release on: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[City, State]: [Company Name] is today announcing a new round of funding for $[X] at a valuation of [Total Valuation (if disclosed)], which was led by [Lead Investor] with participation from [Other Investor (if applicable)].

“[Quote from Investor],” says [Name], [Position] at [Lead Investor]. “[Additional Quote from Investor].”

[Name], [Position] at [Company Name], added: “[Quote from Company]”.

The areas that the company will focus on thanks to this new round of funding are:

Focus 1
Focus 2
Focus 3…

About [Company Name]: [Accomplishments].

Mimořádné zprávy: [Název]

For immediate release: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[Subtitle]

[City, State]: [Company Name] is announcing the commencement of a new partnership with [Partner Name] as of [Date], with the aims to:

Objective 1
Objective 2
Objective 3…

“[Quote from Company],” says [Name], [Position] at [Company Name]. “[Further Quote from Company].”

[Name], [Position] at [Partner Name], added: “[Quote from Partner]”.

About [Company Name]: [Company Accomplishments].

About [Partner]: [Partner Accomplishments].

Tisková zpráva k novému zaměstnání: [Název]

For release on: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[Subtitle]

[City, State]: [Company Name] would like to announce the appointment of [Name of New Hire] will be joining as [New Hire’s Position], effective of [Start Date].

[Name of New Hire] will be joining [Company Name] from [Previous Company], where they were a [Previous Position] for [X] years, making them an industry authority in the [Industry].

To help us achieve the goal of [Objective], [Name of New Hire] will be bringing the following experience in [Area of Expertise] to [Company Name]:

Experience 1
Experience 2
Experience 3

“[Quote from New Hire],” says [Name of New Hire]. “[Additional Quote from New Hire].”

[Name], [Position] at [Company Name], added: “[Quote from Company]”.

About [Company Name]: [Company History].

[Název společnosti] Aktualizace tiskové zprávy: [Název]

For immediate release: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[City, State]: [Company name] is today announcing the successful accomplishment of [Milestone]. This achievement is a major step towards our mission to [Objective].

“[Quote from Company],” says [Name], [Position] at [Company Name]. “[Further Quote from Company].”

This news follows many other recent accomplishments made by [Company Name], including:

Professional Achievement 1
Professional Achievement 2
Professional Achievement 3

To learn more about [milestone], please visit [Website].

About [Company Name]: [Company History].

Tisková zpráva k ocenění: [Název]

For Immediate Release: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[Subtitle]

[Company Name] was named as the winner of [Award Name] at [Event Name], hosted by [Awarder] on [Date of Award]. This award recognizes recent [Accomplishment] by [Company] in the field of [Area of Accomplishment].

“[Quote from Awarder],” says [Name of Awarder]. “[Additional Quote from Awarder].”

[Name], [Position] at [Company Name], added: “[Quote from Company]”.

[Company Name] was selected as the winner thanks to achieving the best results in the following categories:

Criteria 1
Criteria 2
Criteria 3

About [Award Name]: [Previous Winners].

About [Company Name]: [Company Accomplishments].

Tisková zpráva o partnerství: [Název]

For release on: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[City, State]: [Company name] is today announcing that it has signed partnerships with the brand [Customer Name] as their [Product/Service Name] provider.

We are excited to partner with [Customer Name] to bring business growth for both companies and to provide [Target audience] with the following benefits:
Benefit 1
Benefit 2
Benefit 3…

“[Quote from Company],” says [Name], [Position] at [Company Name]. “[Further Quote from Company].”

[Customer Name], added: “[Quote from Customer]”.

About [Customer Name]: [Customer Accomplishments].

About [Company Name]: [Company Accomplishments].

Akviziční tisková zpráva: [Název]

For immediate release: [Date]

[Contact Name], [Position]

[Company Name]

[Phone number]

[Email address]

[Title]

[Subtitle]

[City, State]: We can announce today that [Company Name] has [merged with/acquired/been acquired by] [Merger Company], effective as of [Merger Date]. Together, the two companies have a combined market share of [X]%, making the new business an industry leader in the area of [Industry].

“[Quote from Merger Company],” says [Name], [Position] at [Merger Company]. “[Further Quote from Merger Company].”

[Name], [Position] at [Company Name. added: “[Quote from Company]”.

For more information on how the [merger/acquisition] will affect the existing and potential customer bases of both companies, please visit [Website].

About [Merger Company]: [Merger Company History].

About [Company Name]: [Company History].

Chtěli byste pokrýt [název]?

Dear [Reporter’s Name],

We would like to invite you to cover [Company Name]’s upcoming newsworthy event, [Event Name]. The event will take place on [Date], at [Location], and will start at [Time]. There will be a presentation by the firm’s representatives followed by a question-and-answer session, and light refreshments will be provided.

For more information, please visit [Website].

About [Company]: [Company History]

If you are interested in attending or covering the event, please RSVP by clicking here [CTA]. If you have any further questions, please don’t hesitate to get in touch.

We hope to see you there.

Kind regards,

[Name], [Position] at [Company Name].

[Email address]

[Phone Number]

Je to něco, co by vás zajímalo? [Název]

Hello [Reporter’s Name],

We came across your article, [Article Name], and noticed that you have a background in [Area of Expertise]. Given this, we thought you might be interested in covering a story about our [Announcement].

We would be happy to provide you with more information, or answer any questions you may have. You can reach us at [Email Address] or [Phone Number].

Thank you for your time, and we hope to hear from you soon.

Best,

[Name], [Position] at [Company Name]

Návrh: [Název]

Hi [Reporter’s Name],

I hope you’re doing well. I am writing to you because I am familiar with your reporting on [Area of Expertise]. Given this, I wanted to pitch you a story about [Company News Stories].

I think this would make for a great article, and I would be happy to provide you with more information or answer any questions you may have. You can get back to me at [Email Address] or [Phone Number].

Best wishes,

[Name], [Position] at [Company]

Správné postupy pro vydávání tiskových zpráv

Chcete-li napsat dobrou tiskovou zprávu, musíte mít na paměti několik věcí:

  • Návrh pro PR by měl být poměrně krátký – novináři a redaktoři jsou velmi zaneprázdnění lidé, kteří dostávají obvykle 1-5 návrhů denně, takže se musíte ujistit, že ten váš vynikne. Pokud vytvoříte dobře napsanou a zajímavou tiskovou zprávu jako výtah, je pravděpodobnější, že je zaujmete.

  • Pokud je vaše tisková zpráva připravena k okamžitému zveřejnění, přidejte “k okamžitému zveřejnění” – dodá to vašemu příběhu větší váhu.

  • Pošlete tiskovou zprávu příslušným médiím – ujistěte se, že jste se zaměřili na správné novináře a redaktory, které váš příběh může zajímat.

  • Napište poutavý titulek – použijte výhody místo vlastností, aby byl pro čtenáře zajímavější.

  • Uveďte výrazná klíčová slova – jako doplněk k titulkům to novinářům pomůže snadněji najít váš příběh prostřednictvím vyhledávačů, sociálních médií nebo jinak. Proveďte průzkum klíčových slov, abyste zjistili, které výrazy mezi vším tím oborovým žargonem mají největší šanci proniknout.

  • Zvažte přidání příkladů multimediálního obsahu, jako jsou obrázky, videa nebo interaktivní prvky – vizuální prvky mohou váš příběh učinit vizuálně přitažlivějším a pomoci vám upoutat pozornost zaneprázdněných novinářů. Myslete na zapojení publika, a to i v případě tiskové zprávy.

  • Po odeslání tiskové zprávy se spojte s novinářem nebo redaktorem – ujistěte se, že ji obdrželi, a zjistěte, zda mají nějaké dotazy.

  • Napište krátký odstavec (úvod), který shrne, čeho se tisková zpráva týká.

  • Zachovejte jednotný hlas značky – to je důležité zejména v případě, že se tisková zpráva týká fúze nebo spolupráce s jinou společností, která zahrnuje křížovou propagaci.

  • Uveďte citáty vedoucích pracovníků nebo osob zapojených do projektu – dodají tiskové zprávě na důvěryhodnosti a její čtení bude zajímavější. V závislosti na typu oznámení se může jednat o citáty organizací, citáty partnerů, vašeho generálního ředitele/jiného vedoucího pracovníka nebo citáty zákazníků.

  • Přidejte další informace o společnosti – k přesvědčivosti tiskové zprávy může přispět i nadýchaný popis firmy v pozadí.

  • Vložte další prvky, jako jsou statistiky a další údaje, které podporují vaše tvrzení – to ukazuje, že jste si udělali průzkum, a pomáhá to zvýšit důvěryhodnost vašeho příběhu.

  • Zformulujte výzvu k akci a kontaktní údaje pro novináře, kteří chtějí získat více informací – díky tomu se s vámi mohou okamžitě spojit.

  • Personalizujte svůj návrh – každý návrh by měl být přizpůsoben konkrétnímu novináři nebo médiu, kterému jej posíláte, a jeho novinářskému stylu, nikoli jen stejnému hromadnému e-mailu pro celý váš e-mailový seznam.

Shrnutí

Psaní tiskových zpráv může být pro vaši firmu nesmírně přínosné, ale s největší pravděpodobností to bude také spousta práce. Pokud si nejste jisti, kde začít, nebo se cítíte tímto procesem zahlceni, zvažte použití šablony tiskové zprávy. I tak může trvat nějaký čas a zkušenosti, než ji skutečně zveřejníte, ale šablona tiskové zprávy může být vynikajícím způsobem, jak začít.

Save time with LiveAgent

LiveAgent's press release templates will make your communication swift and effective. Want to see all the possibilities for yourself?

Press release FAQ

What is the standard press release format?

There is no one correct answer to this question, but there are some general tips that you should keep in mind. Make sure that your press release is easily scannable for busy reporters. Be sure to use proper grammar and punctuation. Finally, make sure to include all of the necessary information (e.g. date, time, and contact information). The common press release format of the date and title at the top, followed by contact information, has been used in the above examples. You can use each example of a different announcement press release template above and organize pitches by type so that you can quickly get the word out whenever you need to.

When should I send out my press release?

This is entirely up to you, according to the newsworthiness of your announcement and your public relations strategy. If you have a time-sensitive press release, it is best to send it out as soon as possible. For an event press release template, you will want to allow extra time in advance so that your event marketing strategy can achieve the best possible results. However, if it is not time-sensitive, you may want to wait until you have more information or are closer to the event date.

Is an online press release or a PDF press release better?

It really depends on your audience and what you are trying to achieve. If you are targeting journalists, it is probably best to stick with the common type of text-based press release. However, if you are targeting consumers or businesses, an online marketing campaign that includes interactive images, videos, interactive content, and/or infographics may be more effective.

How long should my press release be?

Again, there is no one correct answer to this question. Even though most press releases are between 400 and 800 words, sometimes you can catch editors' attention with a direct tone and as little as 200 words. It really depends on the story you are trying to tell and how much information you have to share.

Who should I send my press release to?

Your list of media contacts will be different from anyone else's. Start by making a list of local, regional, and national media outlets that might be interested in your story, then research the specific reporters and editors who cover your industry or issue. Don’t forget to personalize each email or pitch so that it catches the recipient's attention. As you get to know the contacts on your list better, it will become easier to tailor your messages to different journalists over time and make creative replacements to each primary keyword in order to appeal to different key audiences. You can also use a distribution service to make sure a major outlet shares your announcement campaign for you. Distribution platforms like Business Wire will help get more eyes on your press release. Finally, don’t just use social media platforms for customer service, but also encourage your followers there to engage with your content through comments. This is also a way of expelling any customer doubts and thus increasing customer trust in your company.

Zpět na šablony Vytvořit bezplatný účet

Naše stránky využívají cookies. Pokračováním souhlasíte s využitím cookies, jak je podrobně popsáno v Bezpečnostní zásady a soubory cookies.